Email erstattes af samarbejdsværktøjer

Email er en døende teknologi (selv om den nok ikke komplet uddør lige med det samme). Denne trend har været tydelig i flere år – og seneste bevis er, at Slack lige har rejst 250 mio. USD i venture kapital, hvilket bringer deres valuering op på astronomiske 5.1 mia USD.

Services der erstatter emails

Services, der langsomt, men sikkert, afliver email er f.eks.

  • Collaboration services så som Slack m.fl., der går direkte efter at aflive mail-kommunikation
  • Integrerede collaboration værktøjer i alt fra projektstyringsværktøjer til tekstredigering og fildeling, der fjerner behovet for mailudveksling
  • Notifications fra services og apps kommer frem på skærmen uden behov for afvisering på email (tænk på f.eks. notifications på LinkedIn, facebook m.fl.)
  • Chat support, som vinder frem og tager over som det hurtigere og effektive alternativ til email (implementeret i f.eks. Google og Dinero)
  • Messaging, som jo i virkeligheden har afløst både email, sms og samtaler. Vi ser det hele tiden og vi tænker ikke engang over, at når vi f.eks. skriver sammen over Skype eller Messenger så er vi med til at aflive email.

Enormt effektiviseringspotentiale

Aflivning af emails medfører et enormt effektiviseringspotentiale i organisationer af alle typer.

Det er derfor relevant, allerede nu, at overveje hvordan de interne og eksterne kommunikationsveje/kanaler skal foregå ifm. det almindelige arbejde fremadrettet. En slags intern kanalstrategi kan man næsten kalde det.

Ifm. udarbejdelsen af en intern kanalstrategi, er det væsentligt at huske på, at de gode gammeldags samtaler mennesker imellem, i mange tilfælde er et stærkere alternativ, som ikke må fuldstændigt glemmes i jagten på smarte digitale løsninger.